Sunday, 31 July 2011

Ramadan datang lagi



Genab setahun aku menunggumu ramadan,aku amat merinduimu,aku mahukan bulanmu yang mulia ini Ya ALLAH.Buat kali terakhirnya berpuasa bersama rakan2 ku di uitm ini dan ini membuatkan aku belajar bagaimana untuk menghadapi bulanmu yang mulia ini disamping duduk yang jauh dari keluarga.. Bulan ramadan banyak mengajarku erti kesabaran dalam menempuh hari2 yang penuh dengan dugaan,bulan yang mulia ini menjanjikan seribu rahmat kepada insan yang menjaga tatasusilanya. Tiada bulan yang lebih baik berbanding bulan ramadan yakni kerana pahala terlalu banyak yang dijanjikan oleh ALLAH S.W.T. Aku berjanji kepada diriku sendiri untuk mengambil sebanyak pahala yang boleh pada bulan yang mulia ini disamping amalan pada malam harinya. Aku mahu merasai nikmat LAILATULQADAR itu sendiri,YA ALLAH temukanlah hambamu ini dengan malam seribu bulan itu...Aku berjanji tidak akan mensia-siakan ramadan pada kali ini dan akan memberi sepenuh perhatian pada ramadan kali ini agar aku dapat merasai kemanisan bulan ini...insya-ALLAH,sama-sama lah kita mengerjakan amalan yang mulia ini...marhaban Ya Ramadan.






Thursday, 30 June 2011

Lucah

melihat dan mendengar lirik dari sebuah lagu ini, menjadikan seseorang itu berfikir kotor kerana liriknya mempunyai kata2 yang agak bodoh juga...malas mau cakap banyak...check it out this video!!!


Monday, 20 June 2011

mungkin untuk terakhir kali



Salam Terakhir 

Sampaikan salam buat semua
Salam terakhir salam teristimewa
Kepada kau yang tersayang
Pada teman yang ku kenang
Pemergian ku ini tak dirancang

Usah bertanya mengapa aku
Mengucap salam terakhir kepada mu
Kerna waktu berputaran
Bimbang tak berkesempatan
Melahirkan kerinduan terhadapmu


Demi sebuah kenyataan
Yang amat menyakitkan
Aku yang tidak berdaya
Hanya berserah padaNya


Salam akhir
Salam yang teristimewa
KepadaNya ku memohon keampunan
MelaluiNya ku beri kemaafan
Kepadamu



Andainya aku punya waktu
Masih ku ingin mengulangi semula
Saat indah bersama mu
Sayang tak berkesempatan
Abadikan saja salam ku di ingatan

Salam ku yang terakhir

mungkin ini yang terakhir:'(

Friday, 3 June 2011

penyakit PCOS

Fakta-fakta penting berkenaan PCOS

  • Polycystic ovarian disease atau PCOS adalah satu keadaan penyakit system reproduksi dimana berlaku ketidakseimbangan hormon dalam badan yang memberi kesan terhadap kitaran haid dan ovulasi.
  • Dikatakan 6-10% wanita mengalami PCOS.
  • Kajian menunjukkan 90% wanita yang mengalami haid tidak teratur mengalami PCOS dan 30% yang tidak mengalami haid langsung didapati mengidap PCOS.                  
  • Punca PCOS masih belum diketahui sepenuhnya dan penyelidikan sedang dijalankan untuk mengetahui sebab ia terjadi.
  • Antara tanda utama PCOS termasuklah tiada ovulasi, ovari yang bengkak yang mengandungi cyst-cyst kecil didalamnya dan berat badan yang berlebihan.
  • PCOS terjadi kebanyakkan pada wanita pada usia 20-30 tidak mengira kaum dan budaya. Ia juga kerap terjadi dikalangan sanak saudara tetapi bukan penyakit keturunan.
  • Ramai wanita mengalami gejala atau simtom yang berbeza diantara satu sama lain yang kadang-kadang membuatkan diagnosa secara klinikal menjadi sukar untuk dibuat.
  • Ada juga yang mempunyai simtom yang terlalu ringan seperti jerawat kecil ada juga yang mempunyai simtom yang lebih teruk seperti tumbuh bulu berlebihan pada muka dan keguguran rambut.
  • Untuk membuat diagnosa PCOS, wanita sekurang-kurangnya perlu mengalami sekurang-kurangnya 2 dari criteria berikut:
    • Haid yang tidak teratur atau tiada ovulasi
    • Tahap hormon androgen yang tinggi, atau
    • Polycystic Ovari
  • Diagnosa PCOS boleh dibuat dengan menjalani ujian darah LH/FSH pada hari kedua atau ketiga haid, ujian tahap testosterone dan imbasan ultrasound.
  • PCOS memberikan wanita lebih risiko untuk mendapat masalah infertiliti disebabkan anovulasi, kencing manis, tekanan darah dan kolesterol yang tinggi, kegemukan dan masalah kanser rahim.
  • PCOS adalah penyakit yang akan dialami seumur hidup dan setakat ini tiada ubat yang boleh mencegahnya. Jarang-jarang, ia hilang dengan sendirinya.                   
  • Rawatan bergantung kepada samada wanita berhasrat untuk hamil atau tidak. Ubatan termasuklah pil hormon dan ubat subur.

motivasi






Mak...
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari... 
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi 
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih...

Mak tau tak... 
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa... 
dan itu juga terakhir kalinya
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh... 
nak tinggal kan anak-anak mak... nak tinggal kan dunia fana ni...

Mak macam dah sedia... 
Seminggu sebelum tu...
Mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai... 
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu... 
Tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih... 
Kakak pun rasa hairan... 
Mak tak penah buat gitu...

Pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak... 
Tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ... 
Kengkadang siaran indonesia ...
Mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih-bersih... 
Pastu mak jemur karpet-karpet. .. 
Pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
Mak biarkan ruang tu kosong.. 
Rupanya kat situ jenazah mak diletakkan...

Paling menarik sekali mak bagitau kat maner sume duit dan barang kemas mak.. 
Ada kat dalam almari... 
Ada kat dalam dalam beg... 
Ada dalam ASB... 
Ada kat dalam Tabung Haji.. 
Mak cakap tak berapa cukup lagi... 
Ada kat dalam gulung tikar...

Masa tu mak perasan takk..?? 
Kiter gelak sakan bila mak bagitau duit dalam gulung tikar...
Kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa... 
Mak cuma gelak jer... 
Eeemmm..bahagiaa nya saat ituu...

Mak... Hari tu hari sabtu 18 Ogos 1999 pukul 3 petang mak tiba-tiba sakit perut... 
Bila malam tu kiter sampai dari KL...
Mak dah dalam kesakitan. 
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk... 
Mak tetap takmau pi hospital... 
Dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk.. 
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital... 
Tapi kiter berkeras juga pujuk.. 
Nanti di hospital ada doktor...
Ada ubat untuk mak.. 
Kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer...

Mak tetap tak bersetuju...
Mak memang degil.. 
Tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk... 
Mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
Kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital...

Mak... 
Ampunkan kami semua... 
Kami nak mak sehat... 
Kami sayang mak... 
Kami tak mau mak sakit... 
Kami terpaksa juga hantar mak ke hospital... 
Ampunkan kami yer mak...

Mak... Malam itu abang bawa mak ke hospital 
Dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter... 
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak
Kiter kata nak beli kereta... 
Mak asyik tanya ajer..
Cukup ker duit.. 
Kiter jawab pula...
Kalau tak cukup, mak kan banyak duit... 
Mak gelak ajerr...

Lepas tu bila kereta kiter sampai...
Mak buat kenduri kesyukuran... 
Dan kiter masih ingat lagi...
Bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor...
Punya la kiter takut...
Kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak...
Bila balik sahaja kampong...
Kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj... 
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
Mak tanya kenapa...? 
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga...

Mak...
Tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau... 
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar... 
Mak, kiter menipu mak kan ...
Ampon kan kiter...

Mak... 
Jam 4.30 pa gi 19 Ogos 2006 
Bila tiba aja kat hospital... 
Nurse tengah balut mak dengan kain putih... 
Mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital... 
Mesti mak nampak abang cium dahi mak... 
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak... 
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu... 
Mesti mak nampak semua tu kann... kann... kannn...

Mak tau tak... 
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar... 
Adik kat sebelah diam melayan perasann... 
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini... 
Jalan di depan terasa makin kelam... 
Airmata dah tak mampu di tahan... 
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela... 
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga... 
Di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
Kosong...sekosong hati ini... 
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya... 
Terasa syahdu dan sayu...dinginnnn...

Mak... 
Kiter masih ingat lagi... 
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak... 
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ... 
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi... 
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak... 
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan... 
Mak perasan tak...?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter... 
Dia kata... "dikk...jangan nangis... kalau sayang mak jangan buat gitu... jangan nangis ya.." 
Bila makcik tu kata gitu... 
Lagi laaaa... laju airmata ni..
Tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak...

Mak... 
Sampai takat ini surat ni kiter tulis... 
kiter nangis ni... 
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi... 
Takder orang yang bangun lagi... 
Kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
Kiter rindu kat mak..! 
Takpa la...
Nanti bila kita selesai sembanyang subuh, 
Kiter baca yassin untuk mak... 
Mak tunggu ya..!

Mak.. 
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... 
Semua anak-anak mak mengelilingi mak...
Menatap wajah mak buat kali terakhir... 
Semua orang kata mak seolah-olah senyum aja... 
Mak rasa tak...
Masa tu kiter sentuh dahi mak... 
Kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk... 
Kiter tak mampu nak cium mak...
Kiter tak daya... 
Kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar... 
Airmata kiter tak boleh tahan... 
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak... 
Tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak...

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah... 
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik... 
Badan akak terasa panas... 
Makk...
Anak mak yang seorang tu demam...

Mak tauu...
Cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .

Mak... Hari-hari ku lalui tanpa kewujudan mak lagi... 
Begitu terasa kehilangan mak...
Boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata... 
Dan sampai satu tahap...
Masa tu malam jumaat selepas maghrib... 
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan... 
Entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar-gambar mak pastu apa lagi...
Semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
Tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
Kiter cuba bertahan... 
Memujuk diri sendiri tapi tak juga reda... 
Kiter rasa nak telefon mak... 
Nak cakap dengan mak... 
Anak mak yang ni dah tak betul kan ...????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong... 
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter... 
Akak kata... "tak baik laa nangis aje.. doa lah untuk mak.." 
Dan akhirnya akak juga nangis...

Mak tau tak..
Di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati... 
Rasa nyilu sangat... 
Menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni... 
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
Hanya sedekah al-fatihah kiter berikan...

Mak... 
Cukup la sampai sini dulu... 
Kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu... 
Kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid... 
Selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ... 
Kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak... 
Esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula... 
Mula-mula kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
Pastu kawan kiter bgtau...
Simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje... 
Takper yer mak...k
Kiter kasi orang lain baca... 
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu... 
akhir kata untuk mak 
I LOVE YOU SO MUCH 
Dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter... 
Memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah.. 
Sampai masuk universiti.. 
Sampai kiter boleh rase naik kapal terbang... 
Boleh rasa duduk kat negara orang... sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil

Sunday, 15 May 2011

Giveaway by Lulu-Pages and Dyahaha's Little Cottage

berita baik meyhhh


"Hoh, inilah berita gembira yang lulu khabarkan beberapa hari yang lalu...
Lulu Caldina kembali dengan giveaway terbaru.. Giveaway ke3 yang lulu anjurkan... Dan setelah mendapat tajaan dari lenloy-Closet di giveaway yang lalu, kali ini, secara eksklusif lulu dedahkan disini, bahawa, giveaway kali ini adalah tajaanDyahaha's Little Cottage.. Hadiah yang sungguh istimewa dan lengkap buat 4 orang pemenang..ngee..."
~kata lulu...hehe,
**apa2 click kt link atas tu yea...dan boleh baca lah syarat2 untuk menang...heeee,
GOOD luck guys:-)
nak tag due org lahh
-erlie sharina

-fiza fizz
contact lens hazel tu babe..hehe,suke2 meyh....wismilakk

Friday, 13 May 2011

babyboy birthday celebration








About birthday celebration, it was really enjoyable actually, my friends not used floor or egg to celebrate my birthday cuz i don't like that way of celebration.So to get the feel of birthday celebration, we hang up together at JAYA JUSCO and i treat them pizza hut and they bought cake,chicken XXL and cheese tart. That day was really enjoyable and a bit pathetic cuz we shared everything since we cant to see each other for 3 month because of studies.I hope our relationship will lasting forever. My birthday is 4.5.1992. That date was really miracle cuz that day is my born day.
And to all my friends thanks a lot for all wishes...I hope ALLAH will approved all the prayed.
**My new determination for this year is want to get
Dean List for all semester...insyaALLAH,